ProRail MEET is een kaart-gedreven applicatie die de verschillende onderdelen van het meetproces ondersteunt, de stappen om te komen tot de inwinning van conditiedata.
Direct naar de inhoud.
Conditiedata
ProRail MEET is een kaart-gedreven applicatie die de verschillende onderdelen van het meetproces ondersteunt, de stappen om te komen tot de inwinning van conditiedata.
De afdeling AM Asset Ontwikkeling en Operatie (AM-AOI) verzamelt data over de conditie van het spoor. Hiermee kan AM-Dagelijkse Operatie (AM-DO) het juiste onderhoud uitvoeren en AM-Techniek (AM-T) kan hiermee het onderhoudsproces toetsen en het gedrag en levensduur van de assets beter begrijpen. Om de juiste conditiedata te verzamelen heeft AM-AOI een meetproces uitgewerkt dat bestaat uit de volgende stappen:
De meetbehoefte beantwoordt de vraag: welke assets wil ProRail tijdens een meetjaar hoe vaak gemeten hebben?
De meetbehoefte bestaat uit de meetfrequentie die gemeten zou moeten worden volgens de door AM-T opgestelde richtlijnen, eventueel aangepast vanuit expertkennis. De meetbehoefte wordt beheerd voor het meetjaar twee jaar later dan het huidige kalenderjaar.
Meetfrequentie conform de richtlijn
Verschillende parameters die gelden voor een asset zoals de maximale snelheid, de gemiddelde belasting en of een asset in de reguliere dienstregeling voorkomt, bepalen hoe vaak deze gemeten moet worden. ProRail MEET berekent wekelijks voor ieder asset de geldende meetfrequentie conform richtlijn.
Meetfrequentie conform de specialist
Daar waar het systeem geen meetfrequentie kan bepalen – veelal door het ontbreken van de benodigde gegevens – of daar waar om lokale redenen een andere meetfrequentie wenselijk is, kan een vakspecialist (AM-T) een onderbouwd wijzigingsvoorstel doen. Een gewenste wijziging kan bijvoorbeeld zijn dat het door lokale omstandigheden (onstabiele ondergrond, hoge belasting) gewenst is bepaalde infra vaker te meten dan de richtlijn voorschrijft. In ProRail MEET kan de vakspecialist de gewenste meetfrequentie invoeren, inclusief een onderbouwing voor de wijziging.
Goedkeuring en accordering van de meetbehoefte
Wijzigingsvoorstellen die een verlaging betekenen t.o.v. wat volgens de richtlijn zou moeten, worden op basis van de onderbouwing van de vakspecialist beoordeeld door een systeemspecialist (AM-T). In ProRail MEET keurt hij/zij elk wijzigingsvoorstel goed of af, inclusief een onderbouwing.
Uiteindelijk accorderen managers van AM-T en AM-DO in ProRail MEET de gehele meetbehoefte, inclusief alle wijzigingsvoorstellen en daarmee is deze voor een specifiek meetjaar vastgesteld. Voor dat meetjaar worden twee digitale handtekeningen in de database opgeslagen.
Herleidbaarheid van wijzigingen
Elke stap in het beheerproces wordt vastgelegd, inclusief wie deze wanneer heeft uitgevoerd en waarom. Hierdoor is het beheer transparant en wijzigingen, goedkeuringen en accorderingen kunnen zo altijd teruggevonden worden.
ProRail MEET en meetbehoefte
ProRail MEET ondersteunt dit proces door iedere rol een eigen omgeving te geven waar hij/zij de benodigde acties kan uitvoeren. Door middel van geautomatiseerde e-mails wordt iedere rol op de hoogte gehouden over wanneer er acties nodig zijn. In een kaart wordt naast de meetbehoefte, in highlights weergegeven waar actie nodig is en er wordt informatie getoond die iedere rol helpt bij het uitvoeren van de benodigde acties. Zo is informatie te bekijken over hoe vaak een asset volgens de richtlijn jaarlijks gemeten zou moeten worden en waarom, maar ook of hierop een wijziging in gang is gezet en waar in het proces deze wijziging zich bevindt. Ook is historie op te vragen van alle wijzigingen in het verleden.
De meetopdracht beantwoordt de vraag: welke assets gaat het meetbedrijf tijdens een meetjaar hoe vaak meten?
Op basis van de door ProRail vastgestelde en geaccordeerde meetbehoefte volgt afstemming tussen contractmanagement (AM-AOI) en het meetbedrijf om te komen tot een meetopdracht voor een specifiek meetjaar.
Beoordeling meetbehoefte door het meetbedrijf
De metende partij beoordeelt de aangeleverde meetbehoefte voor een specifiek meetjaar op haalbaarheid en bekijkt of er plekken zijn waar optimalisatie kan plaatsvinden. Optimalisatie is bijvoorbeeld het ophogen van een meetfrequentie als deze als enige afwijkt van omliggende assets. Door dit te doen kan het meetbedrijf de planning vergemakkelijken. Hieruit volgt een lijst met mogelijke wijzigingen die de basis vormen voor de afstemming met ProRail. Het vaststellen van deze lijst gebeurt buiten ProRail MEET.
Aanpassingen aan meetbehoefte en herleidbaarheid
Uitgangspunt is dat meetfrequenties tijdens de afstemming tussen meetbedrijf en ProRail, wanneer nodig, naar boven worden bijgesteld. Alle wijzigingen worden in ProRail MEET aangepast, net als bij het beheer van de meetbehoefte en inclusief de reden waarom een wijziging van de meetbehoefte is doorgevoerd. Deze wijzigingen worden gedaan door de contractmanager of de meetbehoeftecoördinator (beiden AM-AOI).
Vaststellen van de meetopdracht
Het eindresultaat is een meetopdracht waarmee het meetbedrijf meetritten voor het betreffende meetjaar kan plannen en uitvoeren. Bij de meetopdracht horen zogenoemde meetpakketten welke per asset beschrijven hoe vaak deze volgens afspraak gemeten gaan worden in een specifiek meetjaar en met een specifieke meettrein.
ProRail MEET en de meetopdracht
De rollen contractmanager en/of meetbehoeftecoördinator kunnen afspraken over wijzigingen in de meetfrequenties per asset aanpassen in ProRail MEET, inclusief een onderbouwing. Ook is informatie over de betreffende assets te bekijken die helpen bij het maken van de juiste afweging.
De controle op de uitvoer van de meetopdracht beantwoordt de vraag: wordt de meetopdracht tijdig en volledig uitgevoerd?
Wanneer de meetopdracht in het meetjaar door het meetbedrijf wordt uitgevoerd, wordt de realisatie ervan inzichtelijk gemaakt in een digitale kaart. Hierin is de planning, de realisatie en uitval van meetritten terug te vinden en ook de succesvolle levering van meetdata en de acceptatie ervan door ProRail. Dit proces wordt afgekort met: PRULA.
Inzicht in PRULA
ProRail MEET geeft inzicht in de voortgang van de uitvoer van de meetopdracht. Zo is per asset de planning binnen het meetjaar te bekijken, maar ook welke meetritten zijn gerealiseerd. Als een meetrit is uitgevallen, is dat ook terug te zien, inclusief de opgegeven reden en of en voor wanneer de meetrit opnieuw is gepland. De datums van de levering van meetdata aan BBMS en wanneer deze zijn geaccepteerd door ProRail zijn ook te bekijken.
Controles op uitvoer meetopdracht
Naast het geven van inzicht, worden ook controles op de gegevens uitgevoerd. Zo zijn planningsdatums gebonden aan een specifieke spreiding over het jaar. Als twee opeenvolgende meetdatums te dicht op elkaar zijn gepland, of juist met een te grote tussenpose, dan wordt dat gesignaleerd. Dit inzicht kan voor de contractmanager een stuurmiddel zijn om samen met de metende partij de gewenste resultaten te behalen binnen de meetopdracht en het contract.
ProRail MEET en de PRULA
In ProRail MEET is de kaart met de PRULA een aparte, voor iedereen te benaderen onderdeel. De informatie is in verschillende voor-gedefinieerde kaartlagen terug te vinden en het is ook mogelijk om via een keuzemenu een eigen kaartlaag te maken met gewenste informatie.