Het Register van Infrastructuur (RINF) is een Europese database met spoor karakteristieken, waarmee een vervoerder inzicht kan krijgen of materieel geschikt is om op een specifiek spoor of traject te rijden. De gegevens in het RINF moeten door alle Europese Infrastructuurbeheerders aangeleverd worden.
RINF
Applicatie
Toegang tot het RINF
De wetgeving stelt dat vervoerders gebruik moeten maken van het EU RINF. Iedereen kan een account aanvragen bij ERA en toegang krijgen tot deze gegevens.
Gebruikswaarden
De Europese Commissie wil met het RINF internationaal treinverkeer bevorderen en eenvoudiger maken. Het RINF ondersteunt hierin door gegevens te ontsluiten die door de EU zijn gestandaardiseerd en die aangeven hoe de spoorweginfrastructuur gebruikt kan en mag worden. De RINF-gegevens worden daarom ook wel gebruikswaarden genoemd. Enkele voorbeelden van gegevens die met het RINF worden ontsloten zijn:
- het gebruikte treinbeveiligingssysteem
- het voltage op de bovenleiding
- de hoogte en lengte van perrons
- de lengte van tunnels
- het type vervoer dat op een spoor is toegestaan
European Union Agency for Railways
Minimaal 12 keer per jaar levert ProRail een actuele set van de Nederlandse RINF-gegevens aan de European Union Agency for Railways (ERA). De ERA stelt die gegevens via hun RINF webapplicatie beschikbaar aan de Europese spoorbranche, tezamen met de RINF-gegevens van alle andere Europese lidstaten. Het RINF kent dus een breed spectrum aan gebruikers. De gegevens zijn publiekelijk toegankelijk.
Route compatibiliteit
Volgens de Europese regels zijn vervoerders verplicht de Route Compatibiliteit te controleren (RCC proces) met behulp van de gegevens in het RINF. Daarnaast kan het gebruikt worden voor inzicht ten behoeve van het ontwikkelen van nieuw materieel, en geeft het een beeld in hoeverre de Europese spoor infrastructuur voldoet aan de TSI’s (Technische Specificaties voor Interoperabiliteit)
Ontwikkelingen
In augustus 2023 is de RINF wetgeving aangepast. Belangrijkste wijziging is dat de Informatie voor machinisten (het zgn Routebook) ook met behulp van RINF gemaakt moet kunnen worden. Dit zal tot gevolg hebben dat de informatie in het RINF enorm zal uitbreiden, gedetailleerder wordt en vaker zal worden geupdate. In de loop van 2024 worden door ERA specificiaties hiervoor gemaakt, en eind 2025 moet dit operationeel zijn.
Het beheer van het RINF
ProRail en RIGD-LOXIA zorgen er samen voor dat de RINF-gegevens actueel blijven. ProRail Asset Management en Projecten zorgen ervoor dat de gevens in het RINF bijgewerkt worden bij wijzigingen aan de infra.
Vragen? Neem contact op met de operationeel beheerder RINF via RINF@ProRail.nl.