Heb je een vraag?
Waar je ook een vraag over hebt, wij helpen je verder. Vul het formulier in, klik op verzenden en wij geven binnen vierentwintig uur antwoord!
Direct naar de inhoud.
Nieuws
In de Griekse mythologie zijn Naiaden waternimfen die de bron bewaken. De ‘bron’ bij ProRail herbergt geen water, maar data.
Om precies te zijn gaat het hier om geografische en functionele gegevens van spoorobjecten, zoals een stootjuk of wissel. Dergelijke informatie over de spoorinfrastructuur is nu bij ProRail verspreid over verschillende bronnen en is niet altijd eenduidig. Binnen de branche bestaat behoefte om functionele en geografische informatie geïntegreerd te gebruiken. Die data beschikbaar hebben is belangrijk voor alle partners die zich bezighouden met het spoor, of het nu om plannen, ontwerpen, bouwen, beheren en/of besturen gaat.
Naiade integreert verschillende van de huidige bronnen in één bronsysteem voor functionele en geografische data. De spoorpartners kunnen hier gegevens inwinnen. Sommige partners leveren ook actuele data terug aan het systeem. Ingenieursbureaus leveren configuratiegegevens aan bij infrawijzigingen. Dit doen zij in de vorm van IMSpoor-bestanden. InformatieModel Spoor geeft richtlijnen voor de uitwisseling van gegevens, zodat we binnen de spoorbranche één taal spreken. Naiade vervangt de BasisBeheerKaart en InfraAtlas.
De Basisbeheerkaart (BBK) bevat geografische info over de locatie, kwaliteit en gebruik van onder meer spoor, wissels en seinen, luchtfoto’s en geeft kadastrale informatie. InfraAtlas (IA) wordt nu door diverse partijen binnen de spoorsector gebruikt als bron van infrastructurele basis voor de treindienst, zoals bij het maken van de dienstregeling. De derde bron die in Naiade op termijn wordt geïntegreerd, is SIGMA. Hierin wordt de absolute spoorgeometrie, in de vorm van spooralignementen, beheerd. Daarnaast gaat Naiade configuratiegegevens beschikbaar stellen aan SAP, het informatiesysteem voor spooronderhoud.
Door iedereen te voorzien van actuele, accurate en complete informatie faciliteren we betrouwbaar, veilig en efficiënt werken. Daarnaast geven we met Naiade antwoord op nieuwe informatievragen, vanuit bijvoorbeeld het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS, het incidentmanagementsysteem SpoorWeb en DDIO (Data Driven Infra Onttrekkingen). Deze genoemde systemen hebben data nodig die ze nu zelf – al dan niet handmatig – verkrijgen door gegevens uit bronnen als BBK, InfraAtlas, SIGMA en/of SAP te combineren. SpoorWeb bijvoorbeeld wil de exacte geografische positie van bediengebieden nodig voor de afhandeling van incidenten. Straks is combineren en ‘shoppen’ niet meer nodig, dan levert Naiade die geïntegreerde gegevens aan deze afnemers. Uitwisselen van spoorse informatie is mogelijk. Voor de uitwisseling maakt Naiade gebruik van IMSpoorXML, een standaardformaat dat aansluit bij internationale standaarden als RailML.
Binnen het Naiade projectteam werken medewerkers van ProRail, softwareleverancier CGI en RIGD-LOXIA samen aan het gewenste resultaat.
Alle gebruikers en leveranciers van configuratiedata zoals nu in de BasisBeheerkaart en InfraAtlas zijn te vinden. Dat zijn mensen die gegevens over het spoor nodig hebben voor hun werk. Denk aan ingenieursbureaus, bouw- en onderhoudsaannemers en vervoerders.
De migratiestrategie is gericht op data-integratie en -uitwisseling. In 2015 leveren partners data in losse bestanden. Uitwisseling van gegevens gebeurt in verschillende formaten. Vanaf 2023 zal Naiade de bestaande bronsystemen vervangen.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.