Is goed echt goed? Aannemers checken datakwaliteit met de hulptool

Nieuws

18 januari 2022
18 januari 2022, 14:58 uur

Om onze data op hoog niveau te houden verbetert de afdeling Infra Informatie continu de processen van de informatieleverketen. We kijken daarbij naar het zo makkelijk mogelijk maken van het aanleveren van goede configuratiedata. Is een project afgerond, dan wijzigt de projectaannemer de data van de nieuwe assets in het systeem (SAP PLM).

Het streven is een zo hoog mogelijke First time right; in één keer een goede data-invoer in het systeem. In gesprekken met onze aannemers bleek dat dit niet altijd even makkelijk is. Om ze hierbij te helpen is sinds begin november de hulptool beschikbaar. Met deze kun je vóór het inleveren van de configuratiedata een standaard-controle te doen. Voorheen wachtten aannemers een aantal dagen op terugkoppeling over de aanlevering van data. Dat is verleden tijd. Nu kunnen zij met de hulptool een dag later zelf de configuratiedata controleren.

De hulptool werkt voor ProRail, waarom dan ook niet voor aannemers?

Het is voor projectaannemers een hele uitdaging om in één keer goed data aan te leveren. Per jaar zijn er zo’n 40.000 tot 60.000 wijzigingen van (lineaire) objecten die gemoeid gaan met de projecten. Denk aan projecten voor het vernieuwen van wissels, het aanleggen van nieuwe spoorlijnen, het vervangen van seinen en het verwijderen van overwegen.
​​​​​​​De afdeling Infra Informatie maakt al enige tijd gebruik van een controleprogramma om de datalevering vanuit deze projecten automatisch te controleren. Waarom zouden we aannemers ook niet gebruik laten maken van de hulptool? 
Bouke van der Veen, verbindingsofficier ProRail, vond dat de aannemer ook zelf zijn datalevering moet kunnen controleren. Hij vertelt: “Laten we de controles beschikbaar stellen aan de aannemers. Dan kan de invuller eerst zelf de kwaliteit van zijn eigen ingevoerde data controleren. En die desgewenst corrigeren en daarna aanleveren aan ProRail.”

Aannemers zijn enthousiast over de hulptool

Om de controles beschikbaar te stellen voor onze aannemers zijn een paar aanpassingen gedaan aan het programma. Iedere nacht controleert de hulptool de data van de nog openstaande projecten. De volgende dag krijg je per project een overzicht van wat nog niet juist in het systeem staat.
Aannemers zijn enthousiast en geven aan dat de hulptool handig en overzichtelijk is. Het helpt bij grote projecten en draagt bij aan het sneller (en hopelijk de First time right) verwerken van de configuratiedata. Wilma Antens Project Medewerkster, BAM Infraconsult gaf aan “Het helpt enorm bij hele grote projecten, omdat je dan altijd wel iets mist.” Nu kunnen zij dat de volgende dag aanleveren en de projecten afronden. Het scheelt in de doorlooptijd. 

Controles nog volop in ontwikkeling

De enige kanttekening die we (terecht) krijgen is dat de hulptool nog niet op alle objecten controles uitvoert. Vooral controles voor baan- en seinwezenobjecten zijn op dit moment goed vertegenwoordigd. Daarom zijn de controles nog volop in ontwikkeling. Ieder kwartaal komen er weer geautomatiseerde checks bij. Een voorbeeld van een controle-in-ontwikkeling is of de verplichte kenmerken gevuld zijn. Ook ingewikkeldere controles worden continu doorontwikkeld in de hulptool. Dit doen we door samen te werken met systeemspecialisten en vakdeskundigen. Zo is er de controle of het ‘generiek tekeningnummer’ wel of niet volgens de BID00021 gevuld is. Deze genereert dan weer een foutmelding als het generieke nummer afwijkt. Zo zijn we iedere keer met elkaar op zoek naar hoe we het proces kunnen optimaliseren. Dat kunnen we niet alleen, daar hebben we de hele informatieleverketen bij nodig. 

​​​​​Goede configuratiedata. We doen het samen.

Meer over:

Heb je een vraag?

Wij helpen je graag verder. Vul het formulier in en wij geven binnen 24 uur antwoord!