Functionele foto: de digitale versie van de infra van de toekomst
Nieuws
Zoveel mogelijk van data uitgaan: dat is nodig om een kwalitatief goed Masterplan op te leveren. Met behulp van de functionele foto schetst ProRail het toekomstige assetbeeld, om vervolgens logistieke analyses te maken en de logistieke modellen vast te stellen.
ProRail heeft Ja! gezegd tegen het Masterplan. Hiervoor moeten we integraal de klantvragen in kaart hebben en toetsen wat er wel en niet past, om zo eerder (2 tot 7 jaar vooruit) tot een integraal planning -en besluitvormingsproces te komen voor zowel de assets als de logistiek.
Functionele foto
Het toekomstig beeld van de assets is als zogenaamde FIS gefragmenteerd beschikbaar in de laptops van Rail Systems Engineers (RSE’s). Om verder vooruit te kunnen kijken, is het nodig deze informatie van projecten te bundelen en te integreren tot een landelijk overzicht per jaar. Vanuit het programma Toekomstbestendig werken aan het spoor (TWAS) is een financiële bijdrage geleverd om dit in te richten. Vervoer en Dienstregeling heeft opdracht gegeven aan de afdeling AM Informatie om dit proces van verzamelen, checken en leveren structureel te gaan verzorgen en de informatie up-to-date te houden.
De digitale versie van een landelijk infranetwerk van Nederland noemen we ‘vloer’. We zijn begonnen met vloeren voor Noord-Nederland voor ’21, ’22 en ’23, waarin projecten als Groningen en Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden (ESGL) zijn opgenomen. “Natuurlijk weten we niet alles voor de toekomst met 100% zekerheid, we nemen mee wat we wel weten. Actuele ontwikkelingen worden verwerkt.
Onze ambitie is om voor de jaren van het Masterplan landelijke vloeren beschikbaar te maken. Daarmee hebben we vastgelegd wat de infra kan: de functionele foto. Hiermee hebben we een essentiële onderlegger beschikbaar voor het Masterplan.