Digitalisering spoor werpt vruchten af
Nieuws
Vorig jaar was de stemming nog bedrukt. Zou de digitalisering van het spoor wel snel genoeg gaan voor de indienststelling van het eerste ERTMS-baanvak? Intussen weten we het antwoord: JA!
De transitie van tekening naar data is een rijdende trein waar steeds meer partijen in de sector op springen. Deze is op gang gebracht door programma GI-IDE ( Geïntegreerd Inwinnen – InfraData ERTMS). “Vorig jaar keken we nog met enig pessimisme naar de toekomst”, memoreert programmamanager Johan Hoogerbrug. “Maar in het afgelopen jaar hebben we veel bereikt en opgeleverd. Doelen zijn haalbaar geworden.”
Opbrengsten van afgelopen jaar
Binnen de dataketen werken ProRail-collega’s samen met elkaar, ingenieursbureaus, RIGD-Loxia, Hitachi en ICT-partners. Veel van wat de afgelopen jaren ontwikkeld werd, is nú plukrijp. De oogst van deze noeste arbeid stond centraal tijdens IM Spoort! Voor dit event kwamen op 10 oktober zo’n 150 ‘datagedreven’ deelnemers naar de Mauritskazerne in Ede.
In een grote quiz stonden we stil bij de opbrengsten van het afgelopen jaar. Ook konden deelnemers hun eigen jaaroogst in een boom hangen. Verder waren er negen stands en elf presentaties, demo’s en werksessies. Projectmanager ENL (ERTMS Noordelijke Lijnen) Aschwin van der Lugt ging in zijn presentatie in op de manier waarop digitalisering zijn project beïnvloedt en andersom.
Inspiratie voor de toekomst
Peter Hermans is voormalig CTO van Stedin, strateeg en zowel nationaal, lokaal als Europees actief. Hij inspireerde deelnemers met lessons learned uit de digitalisering van de energiesector. Verder plantten vier toekomstverkenners zaadjes voor de toekomst. Zo voorspelde manager infradata en geo-informatiesystemen Inge Hofland: “In 2045 hebben we een datahub en Spoortify, een soort Spotify dat data binnen handbereik brengt van eindgebruikers.” In Inges toekomstbeeld speelt artificial intelligence een belangrijke rol.
We kijken terug op een geslaagd event met interessante, leerzame sessies en een vrolijke sfeer. Tijdens alle sessies werden inhoudelijke vragen gesteld. Ook in pauzes en tijdens het afsluitende mini-Oktoberfest (we vierden tenslotte een oogstfeest) werd druk gepraat. Iedereen had er duidelijk plezier in om kennis, ervaringen en gedachten uit te wisselen. We zien met vertrouwen uit naar 2025 en naar de indienststelling van het eerste ERTMS-baanvak per april 2027.
IM Spoor(t)?
In de toekomst staan onze spoorsystemen niet meer op tekening. Iedereen in de spoorse sector werkt samen op basis van data. We spreken dezelfde, met elkaar ontwikkelde digitale taal (IM Spoor) en wisselen data uit via hetzelfde bestandsformaat (IMX). Daardoor kunnen we projecten beter en sneller ontwerpen, realiseren en beheren. Datagedreven werken is ook nodig om te kunnen rijden met ERTMS. Op ProLeren vind je onder leerpad IM Spoor vier e-learningmodules. “IM Spoor en IMX zijn blijvertjes”, aldus Johan Hoogerbrug. “Ze zullen steeds verder worden ontwikkeld. Zo is het toetsen van het treinbeveiligingsontwerp nu nog enorm veel handwerk. Maar in de toekomst, zeg bij IMX 100, verwacht ik dat AI dat tijdrovende, vervelende werk heeft overgenomen.”