Heb je een vraag?
Waar je ook een vraag over hebt, wij helpen je verder. Vul het formulier in, klik op verzenden en wij geven binnen vierentwintig uur antwoord!
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Voor de veiligheid op het spoor is het noodzakelijk dat seinen en borden buiten precies op de plek staan die in de documentatie is beschreven. Hoe krijgt ProRail dat voor elkaar?
Met de software uit het project Digitaal Schouwen is het mogelijk om camerabeelden automatisch te verwerken en de resultaten te vergelijken met de gegevens op het Overzicht Baan en Emplacement, het zogenaamde ‘OBE-blad’. Hierop staan schematisch objecten langs de baan en op de emplacementen die van belang zijn voor de spoorwegveiligheid.
De ontwikkelde software herkent de seinen en de borden op de camerabeelden en berekent op basis van nauwkeurige GPS-data de positie. Als de resultaten niet overeenkomen met wat er op het OBE-blad staat beoordeelt een deskundige de situatie en stelt hij zo nodig maatregelen op. In december 2015 heeft het project de eerste resultaten opgeleverd van deze innovatieve ontwikkeling.
ProRail gebruikte al camerabeelden om het spoor te controleren op onder meer slijtage en defecten. De automatische verwerking van beelden en bijbehorende GPS-data en de automatische detectie van verschillen is volledig nieuw. Voor het inwinnen van gegevens zijn dus geen buitendienststellingen meer nodig en dat verhoogt de beschikbaarheid van het spoor.
Waarom is de overeenkomst tussen ‘buiten’ en ‘binnen’ zo belangrijk? "Machinisten bereiden zich voor op wat ze onderweg tegen komen met tekeningen gebaseerd op OBE-bladen. In de praktijk geeft de beschikbare documentatie niet in 100 procent van de gevallen de situatie buiten correct weer”, vertelt opdrachtgever Dirk Wouters, Innovatie Manager bij RIDG-LOXIA, een alliantie van ProRail, Arcadis en Movares.
Om de spoorwegveiligheid te verbeteren sloegen Chris Verstegen, manager Innovatie van ProRail en Dirk Wouters de handen ineen. Ze wilden afwijkingen tussen ‘buiten’ en ‘binnen’ ontdekken zonder daadwerkelijk langs het spoor te hoeven lopen. “Machinisten moeten op de documentatie kunnen vertrouwen. We willen dat zij zich goed kunnen voorbereiden op een veilige reis door middel van de juiste informatie”, aldus Chris Verstegen.
Samen met de TU Delft heeft Professor Alexander Verbraeck, Hoogleraar ‘Systems and Simulation’, het bedachte concept voortvarend uitgewerkt en getest. Begin dit jaar zijn projectmanager Leo de Kort en product owner Nico van Didden vanuit ProRail samen met Ordina gestart om de software te ontwikkelen. Die samenwerking pakte zo goed uit dat er al snel een eerste versie beschikbaar was.
Leo vertelt dat het ontwikkelteam tijdens de eerste testen van de nieuwe software al een verschil kon constateren. “Het doel van ons project is vanzelfsprekend om verschillen tussen buiten en binnen op te heffen. De ene keer gebeurt dat via een maatregel om een bord buiten op de juiste plaats zetten en de andere keer door de informatie binnen aan te passen. Vanaf volgend jaar zal periodieke controle plaatsvinden middels digitaal schouwen, om zo de veiligheid te blijven verbeteren en bewaken.
Figuur boven: Op 3 september 2015 is in Twente een schouwrit uitgevoerd op het traject Wierden – Hengelo. De schouw wees uit dat er verschil is tussen de positie van dit bord volgens de documentatie (het OBE-blad) en de werkelijke situatie buiten. De aannemer heeft opdracht gekregen het bord buiten op de juiste plek te zetten.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.