Heb je een vraag?
Waar je ook een vraag over hebt, wij helpen je verder. Vul het formulier in, klik op verzenden en wij geven binnen vierentwintig uur antwoord!
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Geloof het of niet, maar informatie van onze assets kan buiten op het spoor tot leven komen. Dat ontdekten 25 spoorcollega’s toen ze een Augmented Reality (AR) bril opzetten. Johan Schaap, manager infrabeschikbaarheid, heeft het programma BIM opdracht gegeven voor de toepassing van AR. Dit om antwoord te krijgen op vragen als: ’Kunnen we de data zien als we buiten bij het spoor lopen? En hoe kan dit ons helpen in ons werk en om de beschikbaarheid verhogen?’ De eerste stap is gezet en de reacties van potentiele gebruikers zijn meer dan positief. De mogelijkheden voor toepassing van AR in de spoorse wereld zijn er. Meer dan we ons nu kunnen voorstellen.
Augmented Reality (AR) is de techniek die er met name op gericht is om de ‘echte wereld’ om ons heen te verrijken met digitale elementen. Dit kan van alles zijn: data, tekst, video, graphics (of digitale beestjes als Pokémon). Door de AR-bril die de spoorcollega’s buiten op het perron in Amersfoort opzetten, zagen zij de werkelijke bovenleiding, spoor, seinen en andere assets en hun digitale informatie.
Door de AR-bril zie je o.a. ingekleurde bovenleidinggroepen en werkzones, maar ook gevaarlijke situaties. De objecten hebben tekstvakjes waarin de informatie van deze objecten (bv. de nummers van de groepen) wordt gepresenteerd. Michiel van Brummelen, systeemspecialist EV: ‘Bovenleidingdraden hebben een kleur die correspondeert met het schakelschema. Zo kun je afspreken dat grijs spanningsloos is. Hetzelfde doe je met de werkzones waardoor je exact kunt zien of er wel of geen spoorbezetting is. Het menu van de bril is ‘in de lucht’ te bedienen: je klikt op de kleuren om meer data te zien. Geen losse tekeningen meer die je handmatig moet combineren.’
‘Er bestond al langere tijd bij systeemspecialisten en vakdeskundigen, maar ook bij inspecteurs en monteurs behoefte om geografische en schematische informatie te integreren. Bijvoorbeeld Bovenleiding Schakelschema (functie) en Loop der Bovenleiding (geo)’, zegt Van Brummelen. ‘BIM maakt dat mogelijk. De kern van BIM is data en data is veel makkelijker te combineren en te visualiseren dan met tekeningen. BIM heeft een proef in Amersfoort gedaan en de LdB (Loop der Bovenleiding) en de BLSS (Bovenleiding Schakelschema) omgezet in data. Daarna is voor emplacement Enschede de data uit de BLSS en de LdB geïntegreerd en aangevuld met de informatie uit de Werkzone Overzichten (WZO). Ubo Smid, projectmanager BIM lab: ‘We dachten daarna: hoe mooi zou het zijn als we deze data in samenhang interactief en object georiënteerd buiten kunnen visualiseren? Dat is wat we nu gedaan hebben met AR.
Van Brummelen: ‘Wij zien nu al veel mogelijkheden en diverse toepassingen bij inspecties of bij de bouw. De veiligheidsmensen die de bril testten, zagen ook voordelen voor het werken in de nacht. Wanneer de meettrein een afwijking constateert en de monteurs in het donker naar de locatie toe willen, kan de AR bril functioneren als een navigatietool. Johan Schaap is zeer enthousiast. ‘Dit is mogelijk door een goed samenwerkingsverband tussen business, technisch verantwoordelijke, AM Informatie en ICT. Deze BIM innovatie draagt direct bij aan de primaire bedrijfsprocessen. Er zijn zeker nog meer toepassingen en die gaan we ook stap voor stap ontdekken en ontwikkelen.’
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.