3 partners bouwen slim dankzij één taal aan infraproject Zuidasdok

Nieuws

13 december 2016
8 februari 2021, 13:08 uur

Het infraproject Zuidasdok verbetert de bereikbaarheid van de Zuidas in Amsterdam en de noordelijke Randstad. Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam en ProRail zijn de opdrachtgevers van dit enorme infraproject. Ze kozen ervoor te werken volgens het BIM (Bouwwerk Informatie Management). Bijzondere mijlpaal is dat de 3 partners de grote hoeveelheid informatie over het bouwwerk via één gemeenschappelijk model delen. De visie erachter is dat door één taal te spreken het bouwen van de infra bij Zuidasdok beter gaat!

ProRail, één taal, voorkomt fouten en dubbel werk bij Zuidasdok

“De A10 Zuid wordt over een lengte van circa 6 kilometer breder en komt bij het centrum van Zuidas onder de grond. In 2028 moet Zuidasdok gereed zijn. Het project is enorm groot en complex en heeft een lange looptijd. Dit levert een enorme stroom aan informatie op. Wij kozen als opdrachtgevers voor het uniform vastleggen en uitwisselen van informatie volgens BIM. In ons gezamenlijk BIM-plan hebben we beschreven wie welke informatie, wanneer tijdens het infraproject moet aanleveren (één uniforme Informatieleveringsspecificatie (ILS)). Daarbij hebben we samen de objecttypenbibliotheek (OTL Zuidasdok) van Zuidasdok ontwikkeld. Daarin zijn alle assets van Zuidasdok, zoals bijvoorbeeld een sein of wissel in eenduidige definities vastgelegd. Je kunt hier opzoeken, wat bijvoorbeeld de eigenschappen van een sein zijn en de relaties met andere assets. Eén taal spreken, voorkomt fouten en dubbel werk”, aldus Jeroen Rimmelzwaan, technisch manager Zuidasdok namens ProRail.

Bekijk: 3 partners bouwen slim dankzij één taal aan infraproject Zuidasdok

Rijkswaterstaat, "de kwaliteit van het werk buiten verbetert"

"Het was een grote uitdaging om met zo’n grote groep mensen te kiezen voor BIM”, benadrukt Herman Winkels, programmamanager BIM van Rijkswaterstaat. “We hebben de informatiebehoefte per opdrachtgever eerst intern vastgesteld, de objecten voor Zuidasdok uit onze eigen bibliotheken geselecteerd en de overlappende definities op elkaar afgestemd. Zuidasdok laat zien hoe BIM de samenwerking en ook de kwaliteit van het werk buiten verbetert.”

Gemeente Amsterdam, BIM Zuidasdok komt precies op het goede moment

“De beslissing voor BIM op Zuidasdok viel prachtig samen met ons programma Asset Management”, vertelt Joseph Steenbergen, projectleider BIM Zuidasdok namens de gemeente Amsterdam. “De beheerders van de openbare ruimte hanteerden in de stad inmiddels één taal voor alle objecten. Hierdoor konden we aansluiten op de uniforme taal van Zuidasdok. We hebben enorm veel geleerd van Rijkswaterstaat die met BIM al verder was. Onze uitdaging is nu ook voor kleinere projecten volgens BIM te werken. BIM Zuidasdok geeft veel positieve energie. Ik ben trots op de winst die we nu al voor het project behalen in tijd, geld en kwaliteit.“

Fundament voor optimale informatie-uitwisseling gelegd

De afgelopen jaren is BIM op kleine schaal en met name in het ontwerp en de bouw toegepast. Voorbeelden zijn station Nijmegen Goffert en OVT Utrecht. Daarbij lag de focus met name op het 3D ontwerpen en clash-detectie. Thymo van den Brug is verantwoordelijk voor het implementeren van BIM op alle infraprojecten van ProRail. “De integrale samenwerking rondom de informatievoorziening passen we op het infraproject Zuidasdok voor het eerst echt in de praktijk toe. De kracht voor het project Zuidasdok is dat de afstemming van informatie aan de voorkant plaatsvindt. Alle partijen in het bouwproces en ook straks bij het onderhoud hebben daar voordeel van. Dat is een fantastisch resultaat en een mooi voorbeeld voor toekomstige infraprojecten.”

Deze ontwikkeling is onderdeel van het programma SpoorData van ProRail. SpoorData heeft als doel om partners in de spoorbranche te voorzien van de juiste, volledige, actuele informatie over de infrastructuur.

Meer over:

Heb je een vraag?

Wij helpen je graag verder. Vul het formulier in en wij geven binnen 24 uur antwoord!