Helpdesk SpoorData van start

Nieuws

2 september 2020
27 januari 2021, 10:35 uur

De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in verbetering van de datakwaliteit als basis onder ons asset management proces, o.a. in het programma Spoordata. Verbeterprogramma’s, onder andere op objectgegevens in SAP, op betere en nieuwe meettreinen en op het uitwisselen van data met ingenieursbureaus en onderhoudsaannemers, hebben geleid tot meer en betere configuratiedata en sturingsdata. Daarnaast zijn er in hoog tempo nieuwe technieken beschikbaar gekomen om de aanwezige data te analyseren en toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan data science, automatische beeldherkenning, nieuwe GIS-analysetools, business intelligence en dashboarding. De combinatie van meer en betere data plus nieuwe analysetechnieken maakt dat we een unieke kans hebben om in de komende (Samenspel-)tijd datagestuurd asset management nog verder vorm te geven. Maar wie overziet nog alle data en mogelijkheden die we nu en in de nabije toekomst tot onze beschikking hebben? Wie weet nog welke informatiespecialist je moet hebben voor een bepaalde dataset? Om de spoorbranche te helpen de weg te vinden in de doolhof van data en technieken, zijn we deze zomer gestart met de Helpdesk Spoordata. Hier kun je terecht met alle vragen over configuratiedata en sturingsdata van het Nederlandse spoor. Ben je op zoek naar data of informatie? Heb je een kaart, een grafiek of een historische analyse van één wissel of een heel PGO-gebied nodig? Stel je vraag aan de Helpdesk Spoordata. We kunnen je vertellen waar je de benodigde informatie kunt vinden, maar ook data leveren, een kaart voor je maken of een trendanalyse uitvoeren.

De Helpdesk SpoorData ...

... is hét centrale loket voor iedereen binnen ProRail en de spoorbranche die vragen heeft over configuratie- of sturingsdata van ProRail. Hierbij kan het gaan om zowel een eenmalige datalevering als een diepgaande analyse. 

Hoe kom ik in contact met de Helpdesk SpoorData?

Doelgroep:

Zowel ProRail medewerkers als contractpartijen en andere organisaties/bedrijven in de spoorbranche kunnen bij de Helpdesk SpoorData terecht met hun vragen over data, informatie, analyses en advies.

Niet in scope:

Bestaande contacten, mailboxen, loketten, etc. rondom data en informatie blijven gehandhaafd. Dus weet je je weg al te vinden in het datadoolhof, prima. De Helpdesk Spoordata is vooral voor mensen die zoekende zijn. Wel hebben we met andere loketten afspraken gemaakt over doorverwijzen en samenwerking.

Dit plaatje geeft een beschrijving van configuratiedata en sturingsdata. Configuratiedata zegt iets over: wat kan het, waar ligt het, wat is het. Sturingsdata zegt iets over de conditie van een asset. Bijvoorbeeld: de bovenleidingdraad is te dun.
Het verschil tussen configuratiedata en sturingsdata

Meer over:

Heb je een vraag?

Wij helpen je graag verder. Vul het formulier in en wij geven binnen 24 uur antwoord!