Wereldprimeur voor Spoorzone Delft: kadastrale inschrijving in 3D
Nieuws
Een wereldprimeur voor het Kadaster: ProRail, NS en gemeente Delft hebben vandaag de eigendomsrechten van de stationshal van station Delft in drie dimensies geregistreerd. Het is voor het eerst dat een 3D-tekening van een gebouw wordt ingeschreven bij het Kadaster om de samenleving inzicht in de eigendomsrechten van partijen binnen een bouwwerk te geven. Deze manier van rechten visualiseren wordt nog nergens ter wereld toegepast.
Drie eigenaren
De eer van de eerste driedimensionale registratie gaat naar het imposante stationsgebouw van het project Spoorzone Delft, dat naast een centrale hal het stadskantoor huisvest. Het gebouw van het Stadskantoor, de Stationshal, het ondergrondse station en de spoortunnel met fietsenstalling in het project Spoorzone Delft leent zich bij uitstek voor 3D-registratie. In het bouwwerk komen rechten van drie partijen bijeen in een compact geheel: de rechten van de gemeente Delft als eigenaar van de grond, van NS Vastgoed als rechthebbende van de stationshal met winkels en de technische installaties, liften en trappen en van Prorail/Railinfratrust als rechthebbende van de spoortunnel en het ondergrondse station.
Mijlpaal
In het nieuwe stadskantoor vond maandagmiddag 21 maart de eerste 3D-inschrijving in het Kadaster plaats. Jantien Stoter, hoogleraar 3D Geo-informatie TU Delft, lichtte toe waarom de 3D-registratie van de Spoorzone Delft een internationale mijlpaal is. Namens het Kadaster ging Hoofdbewaarder Ruben Hoes in op het belang van de registratie van 3D visualisatie voor vastgoedregistratie in Nederland.
Een PDF van de visualisatie van station Delft is op de website van het Kadaster te downloaden.
Mecanoo
Voor de 3D registratie heeft het Kadaster nauw samengewerkt met de TU Delft. De 3D-visualisatie met daarin de weergave van de eigendomsrechten op elk deel is gemaakt door Mecanoo Architecten. Notariskantoor Houthoff Buruma heeft de akte voor de deponering in het Kadaster opgesteld.
Spoorzone Delft
Spoorzone Delft, een samenwerking van ProRail en de gemeente Delft, realiseert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu een spoortunnel en ondergronds station. Het ondergrondse station van Delft is sinds 2015 in gebruik. Voor de spoortunnel - Willem van Oranjetunnel gedoopt - kreeg ProRail eind 2016 de Schreudersprijs voor ondergronds bouwen. De eerste tunnelbuis is al in gebruik, in 2017 kunnen er treinen door de tweede tunnelbuis rijden.