Sensoren op reizigerstreinen

ProRail heeft onlangs samen met NS in twee reizigerstreinen sensoren ingebouwd om zo realtime baanligging, wissels en spoorstaven te meten. Daardoor wordt er meer actuele data verzameld over de staat van het spoor. Dit is gerealiseerd in het gezamenlijk onderzoeksproject Camino Rail.

Projectleider Paul van der Voort: “Het gaat om sensoren die bewegingen en trillingen van wielen, geluid, temperatuur, luchtvochtigheid en locatie meten. Ze zijn gemonteerd op twee treinen van het type SLT (sprinter) en VIRM (dubbeldekker) die in normale dienstregeling rijden. Tot nog toe worden metingen uitgevoerd met speciale meettreinen die ca. twee keer paar jaar het gehele spoor monitoren. Door de sensoren te plaatsen op reizigerstreinen wordt het nu mogelijk om de kwaliteit van het spoor continu te meten.”

Minder hinder

Naar verwachting kunnen problemen zoals verzakkingen, wisselbeschadigingen en spoorstaafdefecten hiermee vroegtijdig worden gesignaleerd. De hoop is dat zodoende een deel van de treinvertragingen kan worden voorkomen.

De twee treinen met sensoren komen voort uit het project Camino, een innovatief samenwerkingsproject van NS en ProRail. Als de proef succesvol is, worden meer reizigerstreinen uitgerust met dergelijke sensoren. Binnen Camino is voorzien om in 2019 meer typen sensoren te testen, en hierbij verschillende partners uit de spoorsector te betrekken.

Samen met NS

De procesketen voor de reizigerstrein als meettrein wordt ingericht vanuit het strategietraject. Dit vormt de basis voor het verder uitrollen op meer materieel en het toevoegen van andere sensoren. Hiervoor hebben de stuurgroep en de ExCo afgelopen zomer groen licht gegeven. In nauwe afstemming met NS starten we daarom begin 2019 met het ombouwen van nog eens 12 reizigerstreinen. Daarmee kunnen we het hele hoofdrailnet afdekken. Daarna willen we graag uitbreiden met lokale vervoerders naar landelijke dekking.

Sensoren op reizigerstreinen .
. ProRail verbetert