Dankzij PUSH (Project UltraSoon Handmetingen) zijn we weer een stap verder in de strijd tegen spoorstaafdefecten. De handmetingen worden uitgevoerd nadat een ultrasoon meettrein op bepaald stuk spoor mogelijke defecten heeft gedetecteerd. Hierdoor kunnen ze nauwkeurig worden gemeten en geclassificeerd.

Behalve ProRail schakelen ook onderhoudsaannemers meetbedrijven in om ultrasoon handmetingen uit te voeren. Het is voor ons allemaal belangrijk om snel over deze gegevens te beschikken en de zekerheid te hebben dat ze eenduidig en volledig zijn. Hiertoe is samen met alle partijen in de branche een nieuwe standaard ontwikkeld om de meetgegevens uit te wisselen via het Branche Brede Monitoring Systeem (BBMS) van ProRail.

Real time bekijken
De interface om deze gegevens uit te wisselen met de meetbedrijven zijn op 1 januari 2019 zonder problemen live gegaan, waardoor deze bedrijven in één oogopslag, ingezoomd en real time de staat van de infra kunnen bekijken. De meetgegevens over alle openstaande spoorstaafdefecten in Nederland worden nu dus zonder vertraging gevalideerd en digitaal beschikbaar gesteld in BBMS. Vervolgens worden ze ook verwerkt in het Dashboard Veilige Berijdbaarheid, zodat tracéteams actueler, sneller en accurater kunnen acteren op spoorstaafdefecten.

Gebruikers zoals Yvonne de Swart, Tracémanager Limburg, zijn blij met PUSH. “Stuurinformatie en kwaliteit van data zijn essentieel voor het uitvoeren van mijn werk en de verantwoordelijkheid waar we als team voor staan. Door PUSH zie ik in één oogopslag wat de staat van de infra is in relatie tot spoorstaafgebreken. Als ik wil, zoom ik in. En het mooie is, is dat dit straks real-time is!”

Minder discussie
Volgens consultant Daniël Bruggraaf van AssetRail is er minder discussie nu alle betrokkenen putten uit één  gezamenlijk bron. “Voor ons biedt het beheer van spoorstaafdefecten in BBMS meer overzicht, minder discussie, minder beheertijd en betere informatie. Dit zijn ontwikkelingen die wij graag zien in de spoorwereld.”

De totstandkoming van het systeem is een prestatie van formaat waarin zowel binnen ProRail als bij de meetbedrijven Eurailscout en Inspectation en de vier onderhoudsaannemers alle betrokkenen zeer constructief hebben samengewerkt. Dat heeft er ook voor gezorgd dat er inmiddels mooie vervolgstappen zijn gezet. “Ook de onderhoudsaannemers realiseren een interface voor het uitwisselen van de gegevens over de afhandeling van de spoorstaafdefecten en aansluiten op BBMS. Daardoor kunnen ze informatie volledig digitaal terugkoppelen. Weg met de Excel’s en PDF’s;  deze gegevens zullen direct en volledig beschikbaar komen dus papieren formulieren worden overbodig, net als het manuele werk dat erbij komt kijken”, vertelt Rob Koper, informatiespecialist PUSH. En ook dan zijn we niet klaar. Dat zijn we pas als onze regio’s en onderhouds-aannemers compleet inzicht hebben in spoorstaafdefecten en hier ook naar handelen.