De klant is koning. Of niet?

Ik ben zo’n 25 jaar werkzaam in informatievoorziening aan professionals, eerst bij het RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieu, later bij ProRail.

Bij beide organisaties speelde de vraag: Hoe realiseer je innovaties in informatievoorziening die het werk van de professional beter en

Too Busy

Wat is de trein toch een fantastisch vervoersmiddel....

Zwitserse assetmanager SBB

Mooie start van een enerverende ervaring: InnoTrans 2018, Messe Berlin, 200.000 m2 groot, 138.000 bezoekers in 2016.

Voor mij als relatieve nieuweling binnen de spoorwereld is het een eye opener: echt alles wat enigszins met spoor(-berijding) te maken heeft is daar te vinden...

Van versnelling naar voorspelling?

van versnelling naar voorspelling

Sneller, sneller, sneller. We willen sneller van A(msterdam) naar B(erlijn).

Storingen moeten sneller worden verholpen. Het onderhoud moet in een kortere tijd, dus sneller plaatsvinden.

We willen sneller besluiten en hebben dus sneller behoefte aan informatie.

Dat

Test Actieve Signalering Quo Vadis en Hotbox: Vuurproef?

Bas van Wijhe

Actieve signalering is het proces van het direct automatisch alarmeren van de Trein Dienst Leider op het moment dat er in zijn gebied een trein over een Quo Vadis of Hotbox rijdt waarbij een alarmwaarde wordt overschreden op het gebied van Aslast, Piekbelasting (vierkante wielen), Scheve

Automatized condition monitoring, wat is dat?

Figuur 1 Sensoren en reizigers trein met meetapparatuur (Rila)

Automatized condition monitoring is het onderwerp van de werkgroep Asset Management European Infra Managers in september waarvoor ik een presentatie mag geven.

Maar wat is Automatized condition monitoring nu eigenlijk?

Gelukkig hebben ze een vragenlijst rondgestuurd die wat meer

Release nieuwe versie van SIGMA

SIGMA Amersfoort

In een land waar de beschikbare ruimte over het algemeen zeer beperkt is en waar de vraag naar een verruiming van de vervoerscapaciteit toeneemt, heeft ProRail de uitdagende taak om in deze vraag te voorzien.

Het spoor moet zich letterlijk in bochten (of liever gezegd 'bogen') wringen om

Waar is die trein?

Waar is die trein?

Een paar weken geleden leidde ik een aantal mensen van SNCF (Frankrijk) bij ons rond.

Zij wilden kijken hoe wij werken met geo-informatie. Zij verbaasden zich niet alleen over onze lunch, een boterham met hagelslag is nog best lekker ook! Maar zij waren ook onder de indruk van het

Kijken op de app wat er op het station aanwezig is, hoe makkelijk is dat?!

Makkelijk in de zin van handig, dat is zeker waar. Maar om het te organiseren daar komt nog wel wat bij kijken.

Als projectmanager van de afdeling Ontwikkeling en Beleid Stations heb ik Flankerende Maatregelen Toegankelijkheid in mijn pakket.

Flankerende wat?? Tja, het is de

Data-mining: een blijvertje! Of trekt deze hoosbui wel over?

(links de kop uit het NRC, rechts de kaart met hoosbuien van de NOS

Het NRC-Handelsblad gaf twee weken terug weer eens aan hoe mooi onze wereld er binnenkort uit komt te zien dankzij moderne technologie.

De veelheid aan gedetailleerde informatie, die ons tegemoetkomt, wordt steeds vaker door de overheid gebruikt.

Die juiste fraudeur, de tot op

Onverwacht en onvermoed in de voorhoede

Utrecht Centraal

Je wordt als procesleider verantwoordelijk voor de bijhouding van de basisbeheerkaart (BBK) en van de Basisregistratie grootschalige topografie (BGT).

Je weet dat naast de productie de Spoordataprojecten veel aandacht van je zullen vragen; IMSpoor, Naiade, PUIC en IRIS om er een paar te

Wat is voor mij Productowner-schap?

Rob van der Wal

Dit keer geen blog over één van de mooie technologische ontwikkelingen, alhoewel deze er wel doorheen speelt, maar juist een blog over mijn kijk op hoe het PO-schap zich verhoudt tot deze ontwikkelingen.

Van oudsher zijn wij als ProRail een hiërarchisch ingerichte organisatie.

En

Stromende Digitale Data leidt tot toekomstproof Assetmanagement

Als je het aanleggen en onderhouden van de infrastructuur voor het grootste deel uitbesteedt, zoals RWS en ProRail, is het noodzakelijk om je informatiemanagement goed in te richten. En als je die informatie belangrijk vindt, besteedt daar dan voldoende aandacht aan. Want anders kun je je