Wat is de trein toch een fantastisch vervoersmiddel....

Weblog

Zwitserse assetmanager SBB

Met de ICE naar de InnoTrans Berlijn, onderweg een heerlijk gesprek gehad over "the greatness of the European trainsystem", en de ambitie om binnen 4 uur naar Berlijn te reizen (was toen heel actueel), met een Canadees stel dat met de trein door Europa reisde.

Mooie start van een enerverende ervaring: InnoTrans 2018, Messe Berlin, 200.000 m2 groot, 138.000 bezoekers in 2016. Voor mij als relatieve nieuweling binnen de spoorwereld is het een eye opener: echt alles wat enigszins met spoor(-berijding) te maken heeft is daar te vinden...

Als data specialist op het gebied van Way Side Monitoring binnen AM Informatie, had ik vooraf veel interesse in Way Side Monitoring Systemen (onze huidige, en concurrerende leveranciers) en innovaties (uiteraard), Wagonherkenning (ideeën en systemen), Sensoren in het algemeen, en vooral in contacten en samenwerken met Europese collega's werkzaam in dezelfde tak van sport.

DataLab

En daar begon het voor mij ook mee: een door onze leverancier Voestalpine georganiseerd DataLab. Een initiatief waarbij een aantal assetmanagers, vervoerders en materieeleigenaren van zowel trein als metro disciplines uit verschillende landen bij elkaar zitten in een relaxte huiskamer omgeving. Met elkaar kijken naar nieuwe manieren om met reeds beschikbare data om te gaan: verrijken, combineren, tooling, van elkaar leren, belangen koppelen, samenwerken en toepassen op een bestaande opportunity (in mijn geval HotBox Wheeldifference). Nu bezig met uitvoeren.

Mooi initiatief met verrassende inzichten!

Wagenherkenning Goederen: Passieve Tags?

Heel veel mooie dingen gezien, en over bestaande zaken en innovaties gesproken, de 1 wat nuttiger dan de ander. Wat voor mij eruit sprong was een presentatie van de Zwitserse assetmanager SBB. Zij heeft de ambitie om elke goederenwagon getagd te hebben met een passieve tag, en daar maakt ze werk van!  Door middel van (gratis) beschikbaar stellen van data van getagd materieel aan wagoneigenaren (bijv tbv onderhoud) probeert SBB wagoneigenaren te overtuigen van het nut.

 Daarnaast heeft SBB de ambitie om in de toekomst alleen getagd materieel tot Zwitserland toe te laten. Hoe dat precies gaat werken? Dat is nog te vroeg, maar aangezien wij zelf ook bezig zijn met het testen van passieve tags (GS1 Standaard) op rijdend materieel, het moment om contact te leggen: In november gaan we samen in een video conference sessie kijken naar mogelijkheden om elkaar in deze ambitie helpen.

Terug met de ICE naar Utrecht, helaas nu nog steeds 7 uur reizen, maar ambitie is mooi.

Al met al was het zeer nuttig!

Thanks to: Thymo van de Brug, Maarten Vermeij en Maurice van Olderen.