Waar is die trein?

Weblog

Waar is die trein?

Een paar weken geleden leidde ik een aantal mensen van SNCF (Frankrijk) bij ons rond. Zij wilden kijken hoe wij werken met geo-informatie. Zij verbaasden zich niet alleen over onze lunch, een boterham met hagelslag is nog best lekker ook! Maar zij waren ook onder de indruk van het gebruik van geo-informatie in het incidentmanagement bij Verkeersleiding. Bij hen doet Verkeersleiding nog helemaal niets met geo-informatie.

Dat was hier een paar jaar geleden hetzelfde. Maar nu incidentmanagement van VL middels SpoorWeb goed gebruik maakt van de door ons aangeboden geo-informatie doemt de volgende vraag op. Waarom kost het ons in deze tijd met GPS nog zoveel tijd om bij een incident te lokaliseren waar de trein is? Dat gebeurt nu bijvoorbeeld met behulp van een kilometerbordje dat de machinist buiten ziet staan, of bijvoorbeeld een seinnummer. En dan moet die machinist ook nog aangeven op welk baanvak hij staat, want met alleen een seinnummer weten we het nog niet. In deze moderne tijd zouden we toch gewoon moeten weten waar de trein is?

Treinen op de kaart

Gelukkig was daar het project MTPS – Materieel Trein Positie Service. Dat is mooi, MTPS haalt de GPS positie van de (NS-)treinen op. Omdat GPS niet nauwkeurig genoeg is voor het bepalen van het juiste spoor, worden deze gegevens gecombineerd met onze eigen TROTS systeem. Daardoor weten we nu precies op welk spoor een trein staat. In CSV formaat dan… Hm, geen kaart… Die moest er toch ook wel komen? Ja, van de Innovatie afdeling en ICT mochten we een proef doen en hebben een klein team gevormd met een aantal mensen van verschillende afdelingen. Binnen een paar weken was de viewer met rijdende treinen al gereed. Wow! Nu kunnen we gewoon een treinnummer opzoeken en paf, daar rijdt of staat hij met coördinaten en al. En je ziet ook alle treinen in de omgeving. Nu nog toepassingsmogelijkheden bedenken…

De eerste klant was wonderlijk genoeg het project MTPS zelf. Want ineens werd zichtbaar wat er aan data binnenkwam. Hè, waarom rijdt die trein achteruit? Hè, waarom verdwijnt deze trein ineens? MTPS heeft zichzelf hiermee flink kunnen verbeteren.

Meer doen dan treinen tonen op een kaart

Bij Verkeersleiding reageerde men enthousiast, maar… tja, wel leuk, die rijdende treinen, maar zij wilden eigenlijk alleen de ‘probleem’ treinen zien. Ok, in dat geval moeten we onze gegevens nog combineren met de vertragingsgegevens die wij ook beschikbaar hebben. En voilà, een kaart waarop ook de vertraging per trein te zien is.

Andere mogelijkheden die ineens beschikbaar komen zijn er bijvoorbeeld op fencing gebied. Op het moment dat een trein een bepaald gebied binnenrijdt kan er een waarschuwing komen. Wij geven bijvoorbeeld aan dat een trein 5 minuten dezelfde GPS positie teruggeeft op de vrije baan. Dat verwachten we namelijk niet volgens de dienstregeling, een trein hoort daar gewoon door te rijden. Wat zou het toch mooi zijn als de machinist na een aanrijding niet meer hoeft te bellen waar hij is, maar wij hem actief kunnen vertellen dat er hulp op komst is?

De NS wil graag weten waar een trein die een storing geeft zich bevindt. Als dat op een emplacement is, is het waarschijnlijk een monteur die het veroorzaakt en niet van belang.

Treinposities opslaan -> big data!

En we denken na over wat we kunnen doen met al die opgeslagen GPS posities? Elke 10 seconden een positie van een trein, dat is nog eens big data! We zijn al aan het kijken of we uit deze brij van data kunnen extraheren op welke plaatsen veel wordt afgeremd. Zegt dat dan iets over de staat van het spoor?

SNCF was ook onder de indruk van deze ontwikkelingen, dat willen zij ook graag! Maar ook wij zijn dus nog lang niet klaar met innovaties op dit gebied. Wat fijn dat ik nu in het team Vernieuwing van AM Informatie zit, zodat ik nog veel meer van dit soort mooie projecten kan doen in de toekomst!