Kijken op de app wat er op het station aanwezig is, hoe makkelijk is dat?!

Weblog

Makkelijk in de zin van handig, dat is zeker waar. Maar om het te organiseren daar komt nog wel wat bij kijken. Als projectmanager van de afdeling Ontwikkeling en Beleid Stations heb ik Flankerende Maatregelen Toegankelijkheid in mijn pakket. Flankerende wat?? Tja, het is de omschrijving voor maatregelen die het station toegankelijker maken voor reizigers met een beperking naast de “harde” assets zoals de blindengeleidelijnen, hellingbanen etc. Je kunt hierbij denken aan de Voelbare Plattegrond, maar ook het uitwisselen van data over stations.

Reizigers met een beperking hebben er behoefte aan om hun reis zorgvuldig voor te bereiden en te monitoren om niet voor verrassingen te komen staan. Data kan hier een grote rol bij spelen. Het NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer) verzamelt halteinformatie van bus, tram en metro en hier gaan we treinstations aan toe voegen. Loketten en app bouwers halen vervolgens de data bij het NDOV om in hun apps te verwerken. En zo heeft de reiziger handige informatie over het station. Bijvoorbeeld over het wel of niet aanwezig zijn van een lift of een hellingbaan.

Natuurlijk wordt de lat steeds hoger gelegd. Reizigers willen ook graag weten waar toegankelijke in- en uitgangen zijn, wat voor transfer er tussen de verschillende perrons is en wat de loopafstanden zijn. Veel van die laatste data hebben we nog niet of niet op de wijze waarop het NDOV deze zou willen en kunnen gebruiken. Daarom zijn we bij Stations zo blij met het project van het inwinnen van fotobeelden en puntenwolken van AM Informatie. In dat project is de mogelijkheid opgenomen om stations van binnen op te nemen. In de tweede helft van dit jaar willen we een pilot uitvoeren op een groot en kleiner station om te zien of we hiermee alle data kunnen genereren die reizigers wensen.

Het is een ontzettend uitdagend project omdat het van de buitenkant  makkelijk lijkt om die gegevens even in een appje te laten lopen. Maar doordat er veel partijen bij betrokken zijn (in- en extern) en gebruik wordt gemaakt van nieuwe technieken is het een mooie puzzeltocht waarbij we steeds een stapje dichter bij een toegankelijk station komen!