Bij werkzaamheden aan het spoor bepalen Werkplekbeveiligers bij ProRail en de aannemerij handmatig welke onderdelen van het spoor buiten dienst moeten worden genomen (een infra-onttrekking) om veilig te kunnen werken. Data Driven Infra Onttrekkingen bestaat uit een algoritme die het maken van zo een infra onttrekking automatiseert, en daar de bijbehorende veiligheidsmaatregelen genereert. Hierdoor zijn de infra onttrekkingen en de veiligheidsmaatregelen snel beschikbaar, eenduidig en op maat voor zowel hele kleine onttrekkingen (bv. tbv storingsherstel) als grote projecten (tbv ontwikkeling of onderhoud). Door gebruik te maken van IM-spoor, is het mogelijk om de exacte ligging van de relevante infra-objecten te tonen op de kaart.

Daarnaast worden de bovenleidingen momenteel opgewaardeerd naar IM-spoor, waardoor in de toekomst onttrekkingen met spanningsloos stellen ook met behulp van DDIO kunnen worden gegenereerd. Tevens wordt er onderzocht of DDIO naast een geografische weergave ook een schematische weergave kan genereren. DDIO is voortdurend in beweging: er is al veel gedaan en daarnaast is er een scala aan mogelijkheden om verder te ontwikkelen, waar in 2020 volop op wordt ingezet.

Documenten